Wednesday, August 12, 2015

Krótka analiza spółki: Bio Planet S.A.




Opis działalności:
Spółka na swojej stronie informuje, że jest „liderem rynku polskiego w zakresie produkcji i dystrybucji żywności ekologicznej”. Bio Planet posiada w ofercie 2,1 tys. produktów, a w samym 2013 roku sprzedał 2,5 mln opakowań żywności ekologicznej pod marką „Bio Planet”. Spółka dystrybuuje również produkty innych marek takich jak: Alce Nero (włoskie produkty), Allos (musy, miody, musli, batony, syropy z agawy), Bio Planete (oleje i oliwy), Bio Food* (soki, przetwory, octy, olej kokosowy), Cocoa (czekolady i bakalie w surowej czekoladzie), Lebensbaum (przyprawy, herbaty, kawy), Natumi (napoje ryżowe, owsiane, orkiszowe, sojowe), Primaeco (przetwory i pasty vege), Sobbeke (nabiał z mleka krowiego), Terrasana (mleko kokosowe, masło orzechowe, syrop klonowy i inne), Vitaquell (margaryny i inne), Vivani (czekolady, kakao instant), Wasąg (mięso wołowe, wędliny wieprzowe, drobiowe, świeże mięso), Yogi Tea (herbatki), Zwergenwiese (pasty słonecznikowe i konfitury).

Sytuacja finansowa:
W pierwszym półroczu 2015 roku Bio Planet wygenerował blisko 41 mln zł przychodów ze sprzedaży. Oznacza to wzrost o około 32% w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku. Pomimo dużego wzrostu sprzedaży spółce udało poprawić się marże. Marża EBIT wyniosła 5% (3,9% rok wcześniej). Marża netto wyniosła 4% (2,8% rok wcześniej). Dużem atutem Bio Planet jest to, że udaje mu się generować dodatnie przepływy z działalności operacyjnej. W pierwszym półroczu udało się wygenerować 1,7 mln zł przepływów operacyjnych, co stanowiło 106% zysku netto (rok wcześniej było to 0,14 mln zł, co stanowiło zaledwie 16% zysku netto w okresie).

Akcje na giełdzie:
Spółka notowana jest od 1 kwietnia 2015 r. na NewConnect. Jej kapitalizacja to około 30,8 mln zł. Wskaźniki C/WK i C/Z wynoszą odpowiednio 3,51 i 13,40 (wszystkie dane rynkowe pochodzą z serwisu Stooq.pl według stanu na dzień 12 sierpnia 2015 roku). Od początku notowań, a więc przez 4 miesiące, na akcjach spółki można było zarobić blisko 65%. Głównym akcjonariuszem spółki jest Organic Farma Zdrowia (25,07% akcji) – spółka również notowana na NewConnect, ale z dużo dłuższą historią na rynku (pierwsze notowanie miało miejsce 30 stycznia 2008 roku). Ciekawe jest to, że kapitalizacja Organic Farmy Zdrowia to ok. 21,7 mln zł, a po odjęciu udziału w Bio Planet zostaje zaledwie 14,0 mln zł wyceny dla kapitału własnego tej spółki.

Otoczenie rynkowe:
Według danych z raportu The World of Organic Agriculture 2015 (strona 213) statystyczny Europejczyk wydał w 2013 roku na żywność ekologiczną 32,60 EUR. Ta sama wartość dla mieszkańca Unii Europejskiej wyniosła już 43,80 EUR. Z drugiej strony statystyczny Polak na żywność ekologiczną przeznacza zaledwie 3,00 EUR (raport zawiera dane jedynie dla roku 2011). Oznacza to, że nawet jeżeli będziemy mieć do czynienia z równaniem do średniej to wartość polskiego rynku żywności ekologicznej może w najbliższych latach wzrosnąć 10-krotnie. Ciekawe jest porównanie wydatków per capita ze średnim wynagrodzeniem w danym kraju. W Polsce wydatki na żywność ekologiczną stanowią zaledwie 0,33% średniego wynagrodzenia, a w Niemczech jest to około 2,79%. Oznacza to, że nasz rynek ma realnie potencjał do około 8-krotnego wzrostu w stosunku do zachodniego sąsiada. Pytanie jak bardzo Bio Planet skorzysta na tym trendzie i czy będzie na tyle silne, aby realnie zwiększać swój udział w rynku. A w dalej również wysokość generowanych marż.

*Bio Food to spółka, która swego czasu była również zainteresowana wejściem na giełdę. Nie wiem jak teraz wygląda tam sytuacja.

No comments:

Post a Comment